جمعه, 14 ارديبهشت 1403
Slogan
  • ساعت : ۱۳:۰۷
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۲/۰۳ 
  • تعداد بازدید : 92
  • کد خبر : ۳۰۹۶۱
معاون آموزش و ترویج سازمان تات؛
پژوهشگر مروجان ارشد، پیشگامان توسعه كشاورزی دانش‌بنیان
محمدمهدی قاسمی معاون آموزش و ترویج سازمان تات در نخستین روز از همایش ملی پژوهشگر مروجان ارشد وزارت جهاد کشاورزی که با حضور معاونین، مدیران ارشد سازمان تات و موسسه آموزش و ترویج کشاورزی و پژوهشگر مروجان ارشد در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد، مباحثی را در راستای دانش افزایی بخش کشاورزی مطرح کرد.

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، معاون آموزش و ترویج سازمان تات در روز نخست همایش پژوهشگر مروجان ارشد وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: رسالت ما توسعه سرمایه های انسانی است؛ این توسعه ابتدا با افزایش بهره‌وری و تحقق امنیت غذایی در بخش کشاورزی رقم خواهد خورد و پس آن در سایر بخش ها نیز تأثیر خواهد بود.

محمدمهدی قاسمی گفت: با توجه به اینکه ۴۰ درصد از مسائل و مشکلات بخش کشاورزی مربوط به بخش دانشی است و ۶۰ درصد آن مربوط به سایر بخش ها، یکی از ماموریت‌های مهم ما این است که در پی حل مسائل و چالش‌ها باشیم.

وی افزود: از منظر دانشی و سرمایه‌ای می توان کشاورزان عزیز را در سه گروه تعریف کرد؛ گروه اول کسانی که از پشتوانه ی سرمایه ای و دانشی برخوردار هستند، گروه دوم کسانی که شرایط مساعد مالی و پشتوانه ی سرمایه ای را دارند ولی از بخش دانشی برخوردار نیستند و گروه سوم از پشتوانه ی دانشی لازم برخوردارند اما سرمایه لازم را در اختیار ندارند. بنابراین سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و فعالیت‌های ما بایستی به گونه ای باشد که دانش در کنار سرمایه قرار گیرد و مشکلات و مسائل دو گروه دوم مرتفع گردد.

رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی ضمن اشاره به این نکته که تحقیقات باید مستمر و پیوسته باشد، گفت: دانش و پاسخ ۸۰ درصد از مسائل روز بخش که با آن مواجه هستیم وجود دارد و تنها 20 درصد از مسائل نیاز به تحقیق و پژوهش جدید دارد. بر همین اساس بررسی و بازنگری شیوه‌های انتقال دانش موجود و یافته‌های تحقیقاتی به عرصه  به منظور رفع مسائل و مشکلات ، ضروری خواهد بود.

قاسمی ادامه داد: با توجه به تجربیات و مطالعات بنده، کوچینگ (Coaching) و منتورینگ (Mentoring) یکی از بهترین روش‌ها خواهد بود؛ به این معنا که محققین و پژوهشگران به عنوان پل ارتباطی بخش تحقیق و ترویج برای حل مشکلات کشاورز مانند یک مربی در کنار او بوده، فعالیت‌ها،مسائل و مشکلاتش را رصد کرده و این مربیگری و پشتیبانی تا زمانی که که منجر به تغییر رفتار و همراهی کشاورز و در نتیجه بهبود عملکرد و دستیابی به اهداف شود، ادامه یابد. بنابراین تأکید من بر این است که برای رسیدن به بهره‌وری و دانش افزایی در بخش کشاورزی، رویدادهای علمی و فناوری به تنهایی کافی نبوده و نیاز به پیاده‌سازی این روش تا حصول نتیجه می باشد.


معاون سازمان تات ضمن اشاره به دیده شدن تمامی شرایط و بسترهای مورد نیاز پژوهشگر مروجان ارشد در آیین‌نامه‌های مربوطه تأکید کرد: پژوهشگر مروجان ارشد که در حقیقت پیشگامان توسعه کشاورزی دانش‌بنیان هستند، می‌توانند جایگاه‌های ویژه ای را به خود اختصاص دهند؛ به عنوان مثال می توانند مشاوران توانمند و شایسته‌ای برای روسای موسسات تحقیقاتی باشند.

محمدمهدی قاسمی در پایان اظهار کرد: با توجه به تاکید مقام عالی وزارت و معاون وزیر و رئیس سازمان تات بردانش افزایی بخش کشاورزی و ظرفیت بی بدیلی که در سازمان تات وجود دارد؛ با تشکیل کانون‌های شبکه دانشی، برگزاری گردهمایی های سالانه و نشت‌های موضوعی استانی، استفاده از پلتفرم‌های برنامه‌ریزی شده، هم‌افزایی و تعامل بیش از پیش، اتفاقات خوبی در بخش کشاورزی رقم خواهیم زد و با بهبود شرایط بخش کشاورزی در بهبود شرایط  معیشتی و اقتصادی کشور نیز تأثیرگذار خواهیم بود؛ بهبودهای کوچک اما مستمر و هماهنگ قطعا نتیجه بخش و گامی در جهت نیل به اهداف بخش کشاورزی و اهداف کلان کشور خواهد بود.
(ن.م)

برای دریافت اخبار در کانال ایتای موسسه کلیک کنید


قاسمی پژوهشگر مروج.jpg

عکس همایش پژوهشگران.jpg

امتیاز :  ۵/۰۰ |  مجموع :  ۱

برچسب ها

    6.1.10.0
    V6.1.10.0